- Domov
- Cestovateľské itineráre
- Čína – cestovateľské rady, tipy a itineráre
Čína – cestovateľské rady, tipy a itineráre
Víza
Občania Slovenskej republiky majú pri návšteve Číny vízovú povinnosť. Veľvyslanectvo Čínskej ľudovej republiky sídli v Bratislave. Do Hong Kongu a Macaa netreba víza. Viac informácií nájdete na http://sk.china-embassy.org/slo/ss3/Viza/. Víza si vieš vybaviť aj cez nás, pozri sem.
Kedy ísť
november – február
V tomto období je menej čínskych turistov na cestách a pri pamiatkach. Ceny okolo čínskeho nového roku sú však veľmi vysoké. Podnebie na severe Číny je veľmi chladné, klesne až na –20°C, na juhu je však príjemné podnebie do +30°C. V tomto období sa neodporúča cestovať do Tibetu a západnej časti krajiny kvôli veľkým mrazom.
február – apríl a september – október
Asi najlepšie obdobie na návštevu Číny. Počasie ako na jar a stále nestretnete toľko čínskych turistov. Ak by ste si mali vybrať z týchto mesiacov, odporúčame september a október. Už nie je tak dusno, nie je toľko zrážok a výhľady na hory v Tibete sú najlepšie.
máj – august
Teploty stúpajú a je veľmi dusno. V máji hrozia dažde hlavne v južnej časti Číny. Už od 1. mája, ale hlavne od 1. júla do konca augusta treba počítať nielen s dusným počasím, ale aj s vysokými teplotami. Miesta sú navyše preplnené čínskymi turistami. Asi najmenej vhodné obdobie na návštevu Číny.
Doprava
Doprava do Číny
Dnes nie je problém ísť do Číny letecky. Európa má veľmi dobré spojenia do miest ako Peking, Šanghaj, Guangzhou a Hong Kong. Letenky do Číny môžeš pozrieť aj cez Travelistan v sekcii „Letenky“
Vnútroštátna doprava
Letecká doprava
V rámci Číny môžeš využiť jednu z týchto osvedčených leteckých spoločností:
- Air China – http://www.airchina.com/
- China Southern Airlines – www.csair.com/en/
Vlaky
Čína má jednu z najväčších železničných sietí na svete. Železnice spájajú všetky provincie Číny. Je to bezpečné, zvládne to každý a je to navyše aj prienik do čínskej kultúry.
Ako si vybrať správny vlak?
Všetko záleží od tvojho komfortu a peňazí. Dnes je Čína v oblasti železníc jednou z najmodernejších krajín. Každým rokom pribúdajú nové vysokorýchlostné spoje, ktoré spájajú veľké mestá na východe. Rovnako však ponechávajú klasické spiace rýchliky, na ktoré si pamätá nejeden cestovateľ.
Rýchlostné vlaky
Čína urobila neuveriteľný progres. Veľké mestá ako Peking, Šanghaj, Guangzhou, Shenzen, Xian, Tiencin, Nanging či Guilin spojila vlakmi, ktoré premávajú rýchlosťou až 300 km/h. Premávajú cez deň a to, čo kedysi trvalo aj 24 hodín, zdoláte teraz za 8 hodín.
Ponúkam vám zoznam liniek tzv. čínskeho ,,šinkanzenu“. Tento rýchlovlak sa označuje pred číslom určitým písmenom (C, D, G), ktoré poukazuje práve na to, že ide o rýchlostný vlak.
Z Pekingu:
- Xian – cca. 6 hodín
- Šanghaj – cca. 6 hodín
- Tianjin – 30 minút
- Nanjing – 13 hodín a 30 minút
- Guangzhou – 9,5 hodiny
- Shenzen – 10 hodín
Zo Šanghaja:
- Guangzhou – cca. 3 hodiny
- Guilin – cca. 8,5 hodín
- Nanjing – 11,5 hodín
- Peking – cca. 6 hodín
Výhody týchto spojov hlavne – najmä medzi Šanghajom a Pekingom – je v tom, že premávajú veľmi často, idú viac menej z centra miest resp. veľmi blízko a jazdia načas. Ak cestuješ lietadlom medzi Pekingom a Šanghajom, veľa času stráviľ cestou na letisko, čakaním na let, následnou prepravou do centra mesta cez dopravné zápch. Ak to porovnám s vlakovou dopravou, v konečnom dôsledku ťa to bude stáť časovo a finančne viac-menej rovnako, ak nie lacnejšie, ak pôjdeš vlakom. Navyše budeš mať obrovský zážitok z cesty pri 300 km rýchlosti.
Klasické vlaky
Ak nepreferuješ rýchlostné vlaky, ale klasické lôžkové, tak tu nájdeš kategórie vlaku podľa rýchlosti. Mapu železničnej siete nájdeš tu: http://www.chinahighlights.com/image/map/china-railway-map-big.jpg.
Kategória vlaku je označená veľkým tlačeným písmenom hneď pred číslom vlaku.
Z – tento druh vlaku označuje, že ide najrýchlejšie a často má minimum zastávok. Je kvalitnejší a často má aj najnovšie vozne.
T – tento druh vlaku už je pomalší, má viac zastávok, vozne sú stále nové, resp. nepôsobia ošarpane.
K – i keď ho miestni nazývajú rýchlikom, ide o vlak, ktorý takmer všade zastaví a vozne patria medzi staršie. Tieto typy vlaku nie sú vždy klimatizované, resp. namiesto klimatizácie je tam ventilátor. Tento vlak je jeden z najlacnejších.
Kedy (ne)cestovať vlakom?
V Číne vlaky premávajú počas celého roka. Najväčší nápor na železnice, kedy sa cudzincom neodporúča cestovať je 1. máj resp. týždeň pred a po tomto sviatku, ďalej 1. október a týždeň pred a po a tomto sviatku, tiež čínsky nový rok na prelome januára a februára. Je to spojené s meškaním, návalmi na staniciach a veľkým chaosom.
Koľko stojí lístok a kde si ho kúpiš?
Cena lístku závisí najmä od kategórie vlaku.
Napríklad medzi Šanghajom a Pekingom stojí cesta ,,šinkanzenom“ v 2. triede cca. 555 CNY. Za spiaci vlak v 2. triede, ktorý ide dvakrát tak dlho, zaplatíte okolo 325 EUR.
Cena v spiacom vlaku závisí od triedy a typu lôžka (či ste hore alebo dole). Horné postele sú najlacnejšie a dolné najdrahšie. Pozri nižšie v časti „Ako sa vo vlaku spí?“. V Šinkanzene mimochodom nie sú spacie vagóny.
Lístky sa nedajú kúpiť online priamo cez čínsku železničnú spoločnosť. Museli by ste mať čínsku platobnú kartu a ich občiansky preukaz. Jedine ako sa dá lístok kúpiť vopred, je cez túto stránku – http://www.chinahighlights.com/china-trains/ alebo https://www.trip.com/trains/ . Pri kúpe lístka treba uviesť číslo pasu na ktorý pocestuješ a kde ti majú byť lístky v Číne doručené (názov hotela, kde budeš bývať)
Kúpa lístku vopred alebo na mieste
Kúpa lístku na daný deň cestovania sa otvára cca 60 dní pred cestou. Ak chceš cestovať počas čínskych sviatkov, vedz, že len ťažko kúpiš lístok na mieste. Ak cestuješ počas prázdnin, ktoré mimochodom korešpondujú s našimi letnými prázdninami, tiež odporúčam kúpiť si lístky vopred. Inak sa môže stať, že na mieste už nebudú. V iných mesiacoch je veľká pravdepodobnosť zakúpenia lístku aj na mieste. Radšej však vždy plánuj dopredu.
Na kúpu lístku na mieste potrebuješ pas. Platiť je možné aj našimi platobnými kartami. Pre istotu však maj pripravenú hotovosť. Veľké mestá majú aj okienko pre anglicky hovoriacich turistov. V Pekingu a Šanghaji nie je problém dohovoriť sa po anglicky, a preto, ak už vieš itinerár svojej cesty, radšej si kúp v týchto mestách lístky dopredu už aj na vaše ďalšie trasy.
Niekoľko užitočných rád pri cestovaní vlakom
Nechaj si na recepcii hotela napísať v čínskych znakoch, kam chceš ísť, ktorou triedou a kde má byť lôžko. Vyhneš sa tak zbytočným nedorozumeniam a hotelový personál vie lepšie anglicky ako ten na stanici.
Lístok vie zabezpečiť aj hotel, pochopiteľne za príplatok.
Nikdy nekupuj lístky od ľudí postávajúcich pred stanicou.
Ako sa vo vlaku spí?
Ak hovoríme o spiacich vlakoch – čiže Z, T, K – máte na výber z týchto tried:
- soft sleeper – uzatváracie kupé so 4 lôžkami. Niekedy existujú aj kupé s dvoma lôžkami a vlastnou toaletou. Treba sa spýtať. Pozrite si prípadne, ako to vyzerá v kupé soft sleeper: https://www.youtube.com/watch?v=LJXWJqpCeVg.
- hard sleeper – otvorené kupé so 6. lôžkami – to jest dve hore, dve v strede a dve dole. To znamená že kupé nemá dvere. Lôžka spojuje rebrík a nedá sa spadnúť dole. Horné lôžka sú najpokojnejšie a najlacnejšie. Dolné lôžka zároveň slúžia ako miesto na sedenie pre tých, čo sú hore. Preto nebuďte prekvapení, ak máte dolné lôžko a niekto si k vám prisadne. Je to nepísaný zvyk a treba ho rešpektovať. Tu si môžete pozrieť video, ako to vyzerá v kupé hard sleeper: https://www.youtube.com/watch?v=nJZWKSev4EA.
- soft seater– sedadlá s rezerváciou.
- hard seater – sedadlá bez rezervácie. Ak sa vám sedadlo neujde, môžete stáť hoci aj 20 hodín.
Autobusy
Medzi mestami premávajú aj tzv. spiace autobusy. To je ešte lacnejšia alternatíva, aj keď lôžko nie je klasické lehátko, takže vyššie postavy sa určite nevystrú. Autobusy však patria medzi spoľahlivé dopravné prostriedky. Autobusovú dopravu odporúčam využiť na kratšie vzdialenosti v odľahlejších regiónoch, kde sú vlaky často pomalšie.
Peniaze
V Číne platí čínsky jüan (CNY), ktorého aktuálny kurz si môžeš pozrieť tu: http://www.xe.com/currency/cny-chinese-yuan-renminbi. Na ulici sa nedá platiť eurom ani americkým dolárom. Zmenárne ešte nie sú časté a najlepšie sa vymieňajú peniaze v bankách ako je napríklad Bank of China. Platobné karty sa dajú použiť takmer v každom väčšom meste aj na výber v hotovosti.
V Hong Kongu platí hongkongský dolár (HKD) a v Macau macauská pataca (MOP). Obidve meny sa dajú vymeniť v Číne na jüany.
Čína už nepatrí k lacným krajinám. Ceny sa pohybujú v podobnej hladine ako u nás. Najviac minieš na vstupy do národných parkov a do kultúrnych a historických pamiatok. O tom, koľko stojí cestovanie v Číne sa dočítaš v podrobnom článku tu.
O tom čo potrebuješ vedieť o Číne sa dozvieš v nasledujúcom videu
Itineráre:
Čína je obrovská a vybrať správny itinerár je veľmi ťažké. Jeden itinerár bude pre ,,začiatočníkov“ a druhý pre ,,pokročilých“.
1.deň: Odlet do Číny
3.– 4. deň: Peking
- Zakázané mesto – najväčší palác na svete, artefakty z čias cisárov tu však nenájdete, nachádzajú sa v Taipei na Taiwane
- Chrám nebies – kde sa cisár každoročne modlil za úrodu a blahobyt, ale aj miesto, kde počas víkendu miestni spievajú a tancujú v parku
- Letný palác – palác cisárov, kam sa vládcovia utiekali hlavne počas letných parných dní. Počas víkendov je toto populárne miesto preplnené.
- Uhoľný vrch – každé ráno od 6.30 tu stovky Číňanov cvičia tajči a iné športy.
- Čínsky múr – stavba, o ktorej sa vraví, že ju je vidno až z Mesiaca. Táto povera však vznikla v 19. storočí, keď ešte ani nelietali lietadlá. Napriek tomu vás táto veľkolepá stavba dlhá viac ako 8 tisíc kilometrov ohromí. Článok ako sa dostať na múr nájdeš tu.
Na štvrtý deň večer presun vlakom do Xianu.
5.– 6.deň: Xian Bývalé hlavné mesto čínskych cisárov, kde sa nachádza známy archeologický unikát.
- Terakotová armáda prvého čínskeho cisára s jeho takmer 7 500 hlinenými vojakmi. Vzdialené asi hodinu autobusom od železničnej stanice.
- Moslimská štvrť – pri bubnovej veži, ktorá večer ožíva do krásnych farieb. Práve tu začala známa Hodvábna cesta. Odporúčam dať si tu skvelú baraninu.
- Pagoda divokej lietajúcej husi – najväčší budhistický komplex v Xiane
- Mestské hradby – najväčšie pôvodné hradby v celkovej dĺžke cca. 14 km. Dá sa tu požičať bicykel a prejsť dookola.
Na 6.deň odchod do Šanghaja
7.- 8.deň: Šanghaj Najväčšie čínske mesto, kam sa chodí hlavne kvôli mrakodrapom. Patria totiž medzi najvyššie v Ázii. Koloniálna časť známa ako Bund je v peknom kontraste s najnovšou architektúrou svetoznámych západných architektov. Práve slovenský architekt Ladislav E. Hudec projektoval prvý mrakodrap v Šanghaji.
- Bund – koloniálna časť Šanghaja s promenádou a vyhliadkou na všetky mrakodrapy
- Námestie ľudu – najväčšie námestie v Šanghaji, nájdete tu historické múzeum a divadlo
- Yuyuan záhrady – najhistorickejšia časť Šanghaja, kde uvidíš nielen záhradnú architektúru, ale aj architektúru 19. storočia.
- Chrám jadeitového Budhu – budhistické miesto krásneho jadeitového Budhu nielen ležiaceho, ale aj sediaceho.
- Shanghai Tower – mrakodrap – 632 m
- Shanghai World Financial Center – 492 m vysoký mrakodrap so sklenenou vyhliadkou pod nohami.
- Nanjing road – najväčšia nákupná ulica v Šanghaji s koloniálnymi budovami. Ak tu budete počas 1. mája, ulica sa zaplní niekoľkými miliónmi obyvateľov. Skvelý zážitok.
Na 8.deň odchod vlakom do Hong Kongu
9.-11.deň: Mesto, ktoré bolo do roku 1997 anglickou kolóniou, patrí k mestám, ktoré musíte vidieť. Nie sú to len mrakodrapy v štýle feng šuej, gýčová panoráma mrakodrapov z Victoria peaku, ale aj najväčší bronzový Budha na svete, či pekné treky na ostrove Lantau.
- Victoria peak – krásna vyhliadka nad celým Hong Kongom, na ktorú sa dostanete historickou električkou – http://www.thepeak.com.hk/en/2_1.asp. Počas víkendov a sviatkov si vystojíš niekoľko hodinové rady. Je lepšie zarezervovať si lístok vopred.
- Bronzový Budha – najväčší bronzový Budha na svete na najväčšom ostrove v Hong Kongu. Ak je dobré počasie, dostaneš sa sem lanovkou s najdlhším závesným lanom. Z lanovky je neuveriteľne nádherný výhľad na letisko. Takisto platí, že počas víkendov a sviatkov je lepšie objednať si lístok vopred – http://www.np360.com.hk/en/lantau-outdoor-fun/land/buddha.html.
- Hodinová veža – historické hodiny a symbol polostrova Kowloon. Každý večer tu môžeš za dobrých poveternostných podmienok sledovať najväčšiu laserovú show na svete Trvá cca. 13 minút. O začiatku bezplatnej show ti povedia na recepciách hotelov. Netreba žiadnu rezerváciu.
- Nathan road – ulica na polostrove Kowloon. Nielen obchody, ale hlavne večer je táto najdlhšia ulica vysvietená do žiarivých svetiel hlavne v oblasti Tsim Tsa Tsui.
- Temple street (večerné trhy) – Ak si odmyslíme čínsky lacný tovar, tak je veľmi príjemné posedieť si tu na pivku s domácimi a dať si nejakú čínsku špecialitu. Večer to tu žije.
- Bird market – alebo vtáčí trh na ulici Yuen Po Street. Treba sem prísť ráno. Neďaleko je aj krásny ,,Flower market“.
- Lai kwai fong – najlepšie bary nielen v Hong Kongu, ale možno aj v Ázii. Bujarý život, dobré reštaurácie a zábava až do rána.
- – 13.deň: Odchod loďou do Macaa.
Macao bolo do roku 1999 portugalskou kolóniou. Bude ti pripomínať skôr úzke uličky Lisabonu ako čínske mesto. Macao má jedno prvenstvo: sú tu najbohatšie kasína na svete s najväčším obratom. Čínske Las Vegas.
Medzi Macaom a Hong Kongom premáva trajekt cca. 70. min.. V Hong Kongu sú tri prístavy odkiaľ môžeš vyplávať. Premávajú každú hodinu. Ak nemáš veľa času, Macao je výlet na jeden deň. Macao je počas víkendov plné turistov a keď tu plánuješ počas víkendu aj prespať, ceny budú vyššie ako cez týždeň.
14.deň: Odchod späť do Hong Kongu a následne odlet domov
Takýto program ťa vyjde na cca 900 Eur (Ak cestujete vo dvojici, spíš v 3 hoteloch, prepravuješ sa lôžkovými vlakmi 2 triedy, chceš vidieť všetky podstatné atrakcie a stravuješ spôsobom ,,street food“. Ak by si chcel cestovať rýchlostnými vlakmi, tak to vyjde na cca 1100 Eur. Ak si priaznivcom ,,lowbudget“ čiže guesthouse, najnižšia trieda vo vlaku, street food, tak cesta vyjde cca 500 Eur.
Tieto odhady sú bez hlavnej letenky do Číny.
Itinerár pre ,,pokročilých“ západná Čína. Ide o najmenej navštevovanú časť Číny.
1.-3.deň: Odlet do Číny – Peking a prehliadka viď vyššie hlavného mesta. Na 3. deň smer Xian lôžkovým vlakom.
4.-6.deň: Xian- mesto s najzachovalejšími mestskými hradbami v Ázii a s najväčším archeologickým objavom 20. storočia. Hlinená armáda zakladateľa Číny Na 5.deň odchod lôžkovým vlakom do Lanzhou. Krásny budhistický kláštor v Labrangu, kde je prvý dotyk s tibetským budhizmom.
7.-9.deň: Návrat do Lanzhou a nočný vlak do Jiayuguan a návšteva najzápadnejšieho konca Veľkého Čínskeho múru. Transfer lokálnou dopravou do Dunhuangu, kde nájdeš hory piesku. Jaskyne Maogao. Nočný vlak do Turpanu.
10. deň: Turpan, miesto kde sa obchodovalo s korením, ktoré bolo tak žiadané v Európe. Celodenná prehliadka mesta: Emin minaret, studne Kariz a stredoveké mesto Jiaohe, hrobka Astany, budhistické jaskyne, veža Sugong.
11. deň: Prechod cez druhú najväčšiu piesočnú púšť na svete Taklamakan smerom do Hotanu. Tu je najlepšie si prenajať auto so šoférom. Ide o 1000 kilometrov, kde je len piesok, piesok a zas piesok. Krížom cez Taklamakan ide kvalitná cesta. Tadeto idú aj autobusy, ale viac menej len večer.
12. deň: od Hotanu do Kašgaru po hodvábnej ceste.
13. – 15. deň: Celodenná prehliadka Kašgaru. Mešita, hrobky a staré mesto. Večerný odchod autobusom do Urumči .
16.- 17.deň:Odchod rýchlovlakom alebo spacím vlakom do Pekingu
18.deň: Odlet domov.
Takýto program ťa vyjde na cca 1000 Eur (Ak cestujete vo dvojici, spíš v 3 hoteloch, prepravuješ sa lôžkovými vlakmi 2 triedy, chceš vidieť všetky podstatné atrakcie a stravuješ spôsobom ,,street food“. Ak by si chcel cestovať rýchlostnými vlakmi, tak to vyjde na cca 1200 Eur. Ak si priaznivcom ,,lowbudget“ čiže guesthouse, najnižšia trieda vo vlaku, street foof, tak cesta vyjde cca 600 Eur.
Tieto odhady sú bez hlavnej letenky do Číny.
Tibet
Sen každého cestovateľa. I keď ťa to vyjde drahšie, určite neoľutuješ ani jeden dolár vynaložený navyše. V Tibete sa nerobia klasické treky. Skôr ide o návštevu miest ako Lhasa s najposvätnejšími chrámami, či Shigatse. Do Tibetu sa dá dostať, ale musíš získať povolenie od miestnej cestovnej agentúry. Bez toho ťa do Tibetu nepustia. Do Tibetu sa cestuje buď vlakom z Pekingu (cca. 48 hodín) alebo z Chengdu (cca. 45 hodín). Do Lhasy lietajú pravidelné letecké spojenia.
Ako dostať povolenie (permit) do Tibetu?
Do Tibetu potrebuješ zvlášť povolenie. Na samotné čínske víza sa nedostanete do tohto regiónu. Čiže potrebuješ víza a aj permit. Nie je to tak komplikované ako sa na prvý pohľad zdá. Na získanie permitu sú dve možnosti. Získať ho v Nepále cez miestnu CK, čínsku CK v Číne alebo vorped z doma. Tibet nepatrí medzi lacné destinácie a každým rokom sa cena zvyšuje. Je to najdrahšia destinácia v rámci Číny.
- krok – najprv treba získať víza na čínskej ambasáde v Bratislave – http://sk.china-embassy.org/slo/ss3/Viza/
- krok – nájsť si na webe tibetskú cestovnú kanceláriu. Poslať jej scan pasu, víza, ale aj presný zoznam miest, ktoré chcete navštíviť.
- krok – doručenie – väčšinou vám Tibetská kancelária pošle váš permit na hotel v Číne, kde budete bývať. Ak je to väčšia CK a má zastúpenie v Chengdu, doručí ti ho aj osobne. Bez permitu nemôžeš do Tibetu ani len vstúpiť, a to ani do lietala či vlaku, ktorý smeruje do Lhasy.
Každým rokom sa menia pravidlá a neodporúčam plánovať návštevu počas 1. mája a 1. októbra, kedy je najväčšia pravdepodobnosť uzavretia Tibetu zo strany Číny. Musíš ísť cez miestnu CK a musíš mať sprievodcu. Nedá sa individuálne. Odporúčam preto pripojiť sa k organizovanej skupine resp. CK má vypísané termíny, kedy uskutočňuje výlety.
Pozor! Veľa webov nabáda k tomu, že vstup je možný aj bez permitu. Never tomu! Ak si na hoteli, prechádzaš policajnými kontrolami, vždy si od teba pýtajú permity. Ak ťa chytia bez povolenia na vstup, dostaneš sa do vážnych problémov.
Ďalšie cestovateľské itineráre nájdeš na stránke Travelistanu.